موضوعات درسی علوم تجربی

مطالب درسی
  • ۰
  • ۰

کویر ریگ جن


ریگ جن مثلث برمودای ایران،نام کویری شگفت انگیز، اسرار آمیز و ترسناک در ایران است که سومین ریگ زار بزرگ ایران محسوب می شود و در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده و بر سر زبان ها افتاده است؛ محلی ها این منطقه را محل قتل و دفن موجوات زنده می دانند و با ترس خاصی از آن سخن می گویند. باتلاق‌های سهمگین این کویر می تواند مرگ را برای هر موجود زنده‌ای به ارمغان آورد. 

اولین روایتی که شنیده می شود زمزمه مرگ در ریگ جن است؛ تقریبا همه محلی ها، چوپان ها و ساربان ها معتقدند که اگر کسی پایش به ریگ جن برسد، بلافاصله ناپدید و توسط ارواح و موجوداتی ماورایی به قلب ریگ‌ جن فرستاده خواهد شد. گفته می شود که حتی شترها هم وقتی به این منطقه می رسند دیگر حرکت نمی کنند! اما واقعیت این است که باتلاق های کویری از گل و لجن که در این منطقه وجود دارد باعث شده تا این کویر هر مسافر نابلدی را در خود غرق کند؛ در نتیجه افرادی که با این منطقه ناآشنا بوده اند، در راه مانده و یا گرفتار خشکی و سردی زندگی در کویر شده اند. همچنین بسیاری ادعا کرده اند که صدای گریه سنگ ها را می توان در این کویر در شب شنید که البته ثابت شده که این مساله نیز بعلت خرد شدن سنگ ها در شب در اثر سرماست.

در این کویر چیزی به جز نمک، ماسه، باتلاق و شن زار به چشم نمی آید و خبری از حتی قطره ای آب شیرین نیست. یک دشت فرسایش یافته زیربنای ریگ جن را تشکیل می دهد و تپه های ماسه ای برخان و تپه های ماسه ای هرمی در سراسر آن پراکنده اند.

بسیاری از کویرنوردان و افرادی که علاقه به هیجان دارند تجربه سفر به این کویر را دارند باید بدانند سفر به ریگ جن معمولا با بیشترین حد تجهیزات صورت می گیرد. در این سفر لازم است برای مدت حداقل 15 روز ذخیره غذا ، آب، بنزین و وسایل فنی خودرو همراه گردشگر باشد. نقشه را هم فراموش نکنید، چون سفر به ریگ جن بسیار خطرناک است. مهمترین مسئله اینکه اگر تا به حال کویر نوردی نکرده اید و به اصطلاح حرفه ای نیستید، برای اولین تجربه، به هیچ عنوان ریگ جن را برنگزینید. حتی اگر حرفه ای هم هستید، حتما به طور گروهی به این منطقه سفر کنید.

  • ۹۷/۰۲/۱۰
  • فاطمه بنی زمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی